ÚJDONSÁG!Cseperedő-fejlesztőprogram – segítség a fejlesztéshez, iskolaérettség felméréséhez... Tovább >>
ÚJDONSÁG!Élménypedagógia sulimagazinokkal - ROP '21: osztályszintű képességfejlesztés... Tovább >>

Mentális egészség: így őrizd meg anyaként

Az anyaság próbára tesz bennünket. Nem csupán szülői szerepkörben kell helytállnunk, de meg kell felelnünk a munkahelyi elvárásoknak, vezetnünk kell a háztartást, működtetni a társas kapcsolatainkat, tanulni, fejlődni, és mindemellett időt, energiát szentelni önmagunkra is. Egyszerre szeretnénk több fronton jól teljesíteni, és ez nem könnyű feladat. Kétségtelenül életünk egyik – vagy talán a legfontosabb – fejezete akkor kezdődött, amikor szülővé váltunk, de legyünk őszinték: néha úgy érezzük, csak egy hajszál választ el bennünket a megőrüléstől. 

Milyen veszélyeket rejt a túlterheltség? Hogyan élhetünk kiegyensúlyozott, harmonikus életet a szerepeink között lavírozva? Hogyan őrizhetjük meg a mentális egészségünket anyaként az egyre jobban ránk nehezedő elvárások súlya alatt? Kezdjük a legelején. 

mentális egészség

A mentális terhelés könnyedén súlyos problémává válhat. A családi ügyekkel, a személyes problémákkal és a munkahelyi gondokkal való zsonglőrködés túlságosan stresszes lehet, és szorongáshoz, depresszióhoz vezethet – állítja Nicole Avena, a Princeton Egyetem egészségpszichológiai professzora. Nem szükséges azonban tudományos okfejtés, hogy mi is kristálytisztán érezzük: gyakran a munkahelyen és otthon is túlhajszoltak vagyunk. Sőt a depresszió mellett alvászavar, memóriaromlás, fejfájás, folyamatosan gyengülő teljesítmény és függőségek kialakulása is fenyeget bennünket – csak néhány azok közül a vészcsengők közül, amelyek megszólalhatnak, ha félvállról vesszük a mentális egészségünket. 

„Kihagyom az étkezéseket, nem jut időm az edzésre, lemondom a találkozókat a barátnőimmel. Annyi a tennivalóm, hogy néha teljesen betemet, a gyerekeim felemésztik az energiáimat, és néha azon kapom magam, hogy annyira robotpilóta üzemmódba kapcsoltam, hogy kicsúszik az irányítás a kezeim közül. Ha tehetném, legszívesebben egész nap csak feküdnék” – árulja el Kinga, 2 gyermekes édesanya. 

Kinga története közel sem egyedülálló. Egyre több anya küzd hasonló nehézségekkel. A mentális egészség nem játék. Mit tehetünk annak érdekében, hogy megelőzzük a bajt, és megőrizzük a szellemi épségünket? 

Priorizáljunk

mentális egészség

Kezdetben nehézséget okozhat fontossági sorrendet felállítani, de saját magunk és a szeretteink érdekében ezt időről időre meg kell tennünk. Építsük le a felszínes, jelentéktelen kapcsolatokat, az időrabló tevékenységeket, szelektáljunk, és építsünk ki egy fentartható napi, heti rutint. Vezessünk rendszert a véget nem érő teendők listájába, ha szükséges, írjunk határidőnaplót. 

Húzzuk meg a határainkat 

Segíthetünk magunkon azzal, hogy leredukáljuk a teendőink listáját, és nemet mondunk olyan tevékenységekre, amelyekre nincs kapacitásunk, vagy nem felelnek meg az életvitelünknek, igényeinknek, időbeosztásunknak. Vagy amihez egész egyszerűen nincs kedvünk. A saját korlátaink felismerése fontos a terheltségünk kordában tartásában, és abban, hogy időt szakítsunk önmagunkra – a fizikai, szellemi és lelki egészségünkre. 

Delegáljunk 

Nem kell egyedül megváltanunk a világot! A csendes szenvedés helyett tanuljunk meg hangot adni a szükségleteinknek, mielőtt a terheltség elviselhetetlenné válik. Vonjuk be a partnerünket a gyerekek és a háztartás körüli teendőkbe, adjunk gyermekeinknek a korosztályuknak megfelelő feladatokat, szükség esetén kérjünk segítséget egy közeli családtagtól vagy rokontól, akiben megbízunk. Időnként, ha van rá lehetőségünk, főzés helyett nyugodtan rendeljünk ebédet, vagy kérjük szakemberek segítségét a ház körüli munkálatok elvégzésében. 

Szánjunk időt önmagunkra

Üres kútból nem lehet vizet húzni. Ha kimerültek, túlhajszoltak vagyunk, nemcsak mi látjuk kárát, de pont az ellenkezője fog történni, mint amit szeretnénk: nem fogjuk tudni támogatni a családunkat, a gyermekeinket. Manapság divattá vált az énidő hangoztatása, de meg kell értenünk, hogy ez nem csupán egy modernkori trend, hanem létszükséglet. Tudatosan jelöljünk ki a napunkban olyan idősávokat, ahol csak magunkkal foglalkozunk – legyen ez akár 5-10 perc is. Sétáljunk, meditáljunk, olvassunk, végezzünk légzőgyakorlatokat, hallgassunk zenét. A lényeg, hogy kizárólag önmagunkra fókuszáljunk. 

mentális egészség

Ez idő alatt is nagy segítséget jelenthetnek fejlesztő magazinjaink, amelyek támogatják a gyermekek fejlődését, és segítik a szülők és a tanárok munkáját. IDE KATTINTVA többet is megtudhatsz. 

Keressük az örömöt 

Olykor létfontosságú, hogy nem létfontosságú dolgokat csináljunk. Miért? A depresszió egyik fő tünete az anhedónia. Ez egy görög eredetű kifejezés, amely az „an”, vagyis a „nélkül”, és a „hedon”, vagyis az „öröm” szavak összevonásából származik, tehát leginkább örömtelenség-érzetnek fordítható. Akkor beszélünk anhedóniáról, ha valaki elveszíti az érdeklődését olyan dolgok, tevékenységek iránt, amelyekben korábban örömét lelte, illetve jelentősen lecsökken az az örömérzet, amelyet ezek a dolgok, tevékenységek okoznak. Sok anya lemond a hobbijáról, nem mozdul ki, megszakítja a baráti kapcsolatait, felhagy a szenvedélyeivel. 

mentális egészség

Pontosan tudjuk: a gyerek az első, de mindezzel együtt sem engedhetjük meg magunknak, hogy eltűnjön az öröm az életünkből. 

Mozogjunk rendszeresen

A rendszeres testmozgás nem csupán a fizikai egészségünkre van jótékony hatással. Csökkenti a stresszt, fokozza a test képességét arra, hogy megbirkózzon a meglévő lelki feszültséggel, endorfin szabadul fel, amely a boldogság érzését váltja ki. Igazoltan enyhíti a depressziós tüneteket és növeli az önbizalmat. Nem könnyű rávenni magunkat, de ha megtaláljuk azt a mozgásformát, ami a legközelebb áll a személyiségünkhöz, és kitartunk mellette, a várt eredmény nem marad el a mentális egészség tekintetében sem. 

Kérjünk szakszerű segítséget 

Legfőbb ideje normalizálni az anyák segítségkéréshez való jogát. Számos terápia, csoport és szakorvos hathatós munkája áll rendelkezésünkre, ha úgy érezzük, hogy összecsaptak a hullámok a fejünk felett. Támaszkodjunk nyugodtan külső segítségre, hisz a mentális egészségünk mindennél fontosabb. 

mentális egészségVégül pedig ne feledjük: a gyerekeknek több szüksége van egy boldog és egészséges anyára, mint egy tökéletesre.

Megosztás: Facebook Twitter Viber

További cikkeink

Munkatársainkkal együtt hiszünk abban, hogy miközben tovább örökítjük értékrendünket a következő generációnak, fel is kell készítenünk őket az új ismeretek befogadására és a saját képességeik kibontakoztatására. A szülőkkel és pedagógusokkal felelősen együttműködve, a közös jövőnket építjük, egy minőségi élet lehetőségét megteremtve gyermekeink számára.

Még több cikk >>

Aktuális magazinjaink

Immár 20 éve készítünk izgalmas, szórakoztató magazinokat az 5-12 éves korosztály számára. Termékeink elsősorban a gyermekek szórakoztatását és fejlesztését segítik és egyaránt jól használhatóak mind családi körben, mind az oktatási intézményekben.

Lapozzon bele:

Graph-Art könyvajánló

Napjainkra a Graph-Art Magyarország piacvezető gyermekújság és könyvkiadójává vált: havonta az ismeretterjesztő, képességfejlesztő és szórakoztató kiadványokon túl 8 korosztályhoz igazított gyermekmagazint jelentetünk meg. Felelős kiadóként az alapötlettől a könyvtervezésen, szerkesztésen és az illusztráción át, egészen a tördelésig minden munkafolyamatot a saját munkatársainkkal végzünk el.

Ajánlott letöltések

Fő az egészség!

3. osztály, Környezetismeret, Testünk

Hercegnő

4. osztály, Készségfejlesztés, Különbségkeresők

Hangok és betűk

1. osztály, Magyar, Olvasás

Párkereső

1. osztály, Készségfejlesztés, Rejtvény

Rovar, madár, emlős

3. osztály, Környezetismeret, Állatvilág

Okoskodj!

2. osztály, Matematika, Mérések, geometria

A mindentjáró malmocska

2. osztály, Magyar, Olvasás, szövegértés

Még több letöltés >>

Intézménykereső

Országszerte több ezer óvodában és iskolában rendelhetőek meg a Graph-Art Lap- és Könyvkiadó Kft. magazinjai és aktuálisan forgalmazott könyvei. (A könyveket is annál a pedagógusnál lehet megrendelni, aki a Tappancs, a Tudorka, és a többi magazin rendeléseinek összeírásával foglalkozik.) Az értékesítés kizárólag tanintézményekben történik, és a terjesztési időszak szeptembertől júniusig (a tanév végéig) tart.

A kereséshez adja meg a települést és / vagy az irányítószámot:

További oldalaink