ÚJDONSÁG!Cseperedő-fejlesztőprogram – segítség a fejlesztéshez, iskolaérettség felméréséhez... Tovább >>
ÚJDONSÁG!Élménypedagógia sulimagazinokkal - ROP '21: osztályszintű képességfejlesztés... Tovább >>

A számítógépes játékok hatása az érzelmi fejlődésre

Viselkedésünk mozgatói a belső alapszükségletek. Speciálisan emberi alapszükséglet a tár­sas igény, vagyis a valakihez tartozás érzése, valamint az elismerés, mások megbecsülése és az önmegvalósítás iránti igény. Ha fiziológiai szükségleteink rendben vannak, ezek a további belső késztetések hajtanak, visznek bennünket előre. A számítógépes játékok jó része is ezekre az alapszükségletekre alapoz.

A számítógépes játékok hatása az érzelmi fejlődésre

A valahová tartozás érzésének motívuma a kisiskolásoknál fokozatosan kiterjed a barátok, kortársak körére. A kapcsolatépítés sikertelensége esetén gyakran lesz póttárgy a számítógép, a chatelés. A gépen mindig találnak beszélgetőtársakat. Ez a kapcsolat azonban igen távol van a reális valóságtól, hiszen ezek az alkalmak a valóságos találkozásoknak csak töredékét adják. A chat-társak soha nem teljes mivoltukban vesznek részt a beszélgetésben. Nem látjuk az arcu­kat, nem halljuk a hangjukat, így nem lehetünk biztosak abban, hogy tényleg igaz, amit leírva látunk. Az internetes kapcsolatok persze azt az illúziót keltik, hogy mennyi barátja, támoga­tója van az egyénnek. A valóság az, hogy sokszor nagyon is magányosak és a valós kapcsola­tokban frusztráltak azok a gyerekek, akik folyamatosan a gépen beszélgetnek a való életben soha nem látott személyekkel.

A gyerekek csakúgy, mint a felnőttek, szeretik a kihívásokat. A kisiskolások, de később a kamaszok is teljesíteni akarnak. Miért? Mindenki átélte már, hogy óriási élmény, amikor egy­szer csak összeáll a korábbi tapasztalatok alapján a kép, és rájövünk valamire. Az úgynevezett „aha” élmény örömmel, boldogsággal jár.

Különösen a fiúknál figyelhető meg, hogy elmerülnek egy-egy online vagy kompetitív játékban, és egyre többet akarnak elérni. Itt mutatják meg, milyen ügyesek. A kiskamaszok között igen gyakori téma, ki milyen szinten van, ki milyen rangot kapott, ki ért el nála jobbat, és hogyan. Az online környezetben elért sikerek hasonló vagy talán nagyobb értékkel bírnak a gyerekek szá­mára, mint a valós életben elért eredmények. Ezek a teljesítmények komoly erőforrást jelent­hetnek, sőt gyakran a sérült önbizalom helyreállításában is szerepet játszhatnak. Előfordul, hogy ezekben a játékokban sem érnek el sikereket, frusztráltak lesznek, törnek-zúznak. Ilyenkor kife­jezetten káros lehet ez a fajta tevékenység, s akár az önbizalom rombolását is jelenti. A játék szórakozás jellege megszűnik, de a gyermek mégsem tudja abbahagyni. Újra és újra próbálko­zik. Ekkor fontos, hogy ott álljon a szülő mögötte, és kivegye ebből a reménytelen és értelmet­len helyzetből. Hívja el a gép mellől labdázni, biciklizni, sétálni.

A számítógépes játékok hatása az érzelmi fejlődésre

Néha úgy tűnik, hogy a virtuális világban elért sikerek kárpótolnák azokat a gyerekeket, akik nem annyira ügyesek a focipályán. Ezenkívül az iskolában elszenvedett frusztrációk levezeté­sére is vannak már számítógépes játékok. A lövöldöző, szörnyeket leküzdő játékokban győzni tudnak, s kiutat találnak a kortársak között szerzett sérelmek levezetésére. Ez a csata azon­ban nagyon messze van a reális valóságtól, hiszen ilyen fokú agressziót csak a képernyőn lehet kiélni, a valóságban nem. Ha túl sokat játszik ilyesmit a gyermek, lassan feloldódnak a hatá­rai, megszűnik az időérzéke, s nem veszi észre, mi történik körülötte. Ha nem érzi már, hogy milyen sok idő telt el, ha nem érzi, hogy éhes, hogy álmos, beszippantja a virtuális világ. Ekkor már számítógépfüggőségről beszélünk.

A fenti veszélyek miatt a szülőknek nagyon fontos figyelni és beavatkozni, mielőtt kialakul a függőség. A szabadidőben, hétvégeken olyan programokat szervezzenek, amelyek kihívást jelentenek – hegymászás, biciklitúra –, és segítsék abban gyermeküket, hogy rendszeresen sportoljon. A rendszeresen sportoló gyerekek közösségben vannak, és nincs idejük arra, hogy elmerüljenek a virtuális világban. Segíthet még, ha a gyerekeket kérjük meg, hogy magyaráz­zák el a szüleiknek, nagyszüleiknek a számítógép, internet használatát, a játékok lényegét. Így valós térben, reális kapcsolatban vannak, együttműködnek, alkalmazkodnak, belehelyezked­nek a másik érzéseibe, gondolataiba, közösen oldanak meg problémákat.

Nem lehet és nem is kell tehát elzárni a gyerekeket a komputerektől, hiszen ezek fontos és nélkülözhetetlen segédeszközt, tudástárt jelentenek. A nyitott, kíváncsi, vidám, jó kapcsolat­teremtő képességekkel rendelkező gyerekek egészséges módon viszonyulnak a gépekhez és a kortársaikhoz. Napi beosztásukban tehát szükséges időt hagyni a virtuális világ megismeré­sére, de nem szabad őket ebben magukra hagyni.

 

Kálmán Marianna

klinikai gyermek szakpszichológus

Megosztás: Facebook Twitter Viber

További cikkeink

Munkatársainkkal együtt hiszünk abban, hogy miközben tovább örökítjük értékrendünket a következő generációnak, fel is kell készítenünk őket az új ismeretek befogadására és a saját képességeik kibontakoztatására. A szülőkkel és pedagógusokkal felelősen együttműködve, a közös jövőnket építjük, egy minőségi élet lehetőségét megteremtve gyermekeink számára.

Még több cikk >>

Aktuális magazinjaink

Immár 20 éve készítünk izgalmas, szórakoztató magazinokat az 5-12 éves korosztály számára. Termékeink elsősorban a gyermekek szórakoztatását és fejlesztését segítik és egyaránt jól használhatóak mind családi körben, mind az oktatási intézményekben.

Lapozzon bele:

Graph-Art könyvajánló

Napjainkra a Graph-Art Magyarország piacvezető gyermekújság és könyvkiadójává vált: havonta az ismeretterjesztő, képességfejlesztő és szórakoztató kiadványokon túl 8 korosztályhoz igazított gyermekmagazint jelentetünk meg. Felelős kiadóként az alapötlettől a könyvtervezésen, szerkesztésen és az illusztráción át, egészen a tördelésig minden munkafolyamatot a saját munkatársainkkal végzünk el.

Ajánlott letöltések

Év végi felmérő

3. osztály, Matematika, Ismétlések, felmérők

Háziállatok

2. osztály, Környezetismeret, Állatvilág

Vendégségben

3. osztály, Készségfejlesztés, Különbségkeresők

A baromfiudvarban

3. osztály, Készségfejlesztés, Különbségkeresők

Szánkókereső

1. osztály, Készségfejlesztés, Labirintus

Hogyan keletkezik a csapadék?

3. osztály, Környezetismeret, Évszakok, időjárás

Kőoszlop

4. osztály, Készségfejlesztés,

Még több letöltés >>

Intézménykereső

Országszerte több ezer óvodában és iskolában rendelhetőek meg a Graph-Art Lap- és Könyvkiadó Kft. magazinjai és aktuálisan forgalmazott könyvei. (A könyveket is annál a pedagógusnál lehet megrendelni, aki a Tappancs, a Tudorka, és a többi magazin rendeléseinek összeírásával foglalkozik.) Az értékesítés kizárólag tanintézményekben történik, és a terjesztési időszak szeptembertől júniusig (a tanév végéig) tart.

A kereséshez adja meg a települést és / vagy az irányítószámot:

További oldalaink