Könyvkereső
Napjainkra a Graph-Art Magyarország piacvezető gyermekújság és könyvkiadójává vált: havonta az ismeretterjesztő, képességfejlesztő és szórakoztató kiadványokon túl 8 korosztályhoz igazított gyermekmagazint jelentetünk meg. Felelős kiadóként az alapötlettől a könyvtervezésen, szerkesztésen és az illusztráción át, egészen a tördelésig minden munkafolyamatot a saját munkatársainkkal végzünk el.
A kereséshez kezdje el beírni a könyv címét:
Érzelmi intelligencia fejlesztése gyerekeknek – 5 dolog, amire érdemes figyelni
Szülőként a mi felelősségünk is gyermekünk intelligenciájának fejlesztése és az arra való törekvés. Ha az intelligencia szót emlegetjük, valószínűleg elsősorban az értelmi képességek jutnak az eszünkbe, pedig a fogalom ennél jóval komplexebb: többek között a logikára, a megértésre, a tudatosságra, az érvelésre, a kreativitásra, a problémamegoldásra és az érzelmi tudásra is vonatkozik. Cikkünkben most az utóbbit vesszük górcső alá.
Miért annyira jelentős az érzelmi intelligencia fejlesztése a gyerekeknél? A rövid válasz az, hogy azért, mert meghatározó szerepe van abban, hogy megfelelően kifejezzék és kezeljék érzéseiket, miközben tiszteletben tartják másokét (ez egy olyan készségkészlet, amelyet a gyerekek bármely életkorban elkezdhetnek tanulni). De nézzük kicsit részletesebben.
Az érzelmi intelligencia (EQ) előnyei
Az elmúlt évtizedekben több tanulmány is arra világított rá, hogy az érzelmi intelligencia számos előnnyel jár, melyek nem csupán gyermekkorban, hanem az egész élet folyamán hasznosak lehetnek. Íme, néhány ezek közül:
- A magas EQ összefügg a magas IQ-val. A magasabb érzelmi intelligenciával rendelkező gyerekek jobban teljesítenek a standardizált teszteken. Általában magasabb osztályzatokat is kapnak.
- Jobb kapcsolatok jöhetnek létre. Az érzelmi intelligencia készségei segítenek a gyerekeknek a konfliktusok kezelésében és mélyebb barátságok kialakításában. A magas szintű érzelmi intelligenciával rendelkező felnőttek jobb kapcsolatokról számolnak be személyes és szakmai életükben is.
- A gyermekkori EQ és a felnőttkorban elért magasabb sikerek kapcsolatban állhatnak. Az American Journal of Public Health című folyóiratban korábban megjelent tanulmány megállapította, hogy a gyermek szociális és érzelmi készségei már az óvodában életre szóló sikert jelezhetnek. Azok a gyerekek, akik 5 évesen képesek voltak osztozkodni, együttműködni és követni az utasításokat, nagyobb valószínűséggel szereztek főiskolai vagy egyetemi diplomát.
- Javul a mentális egészség. A magasabb érzelmi intelligenciával rendelkező egyének kisebb valószínűséggel tapasztalnak depressziót és más mentális betegségeket.
Láthatjuk tehát, hogy a gyerekek magas érzelmi intelligenciája számos pozitív hatással bír, és van értelme fejleszteni. Az a gyerek, aki meg tudja nyugtatni magát, ha dühös, valószínűleg jól boldogul nehéz körülmények között is. Az a gyerek, aki képes egészségesen kifejezni az érzelmeit, valószínűleg egészségesebb kapcsolatokat tart majd fenn. De vajon minden gyerek képes erre?
A jó hír az, hogy minden gyerek képes elsajátítani az érzelmi intelligencia készségeit. Csak felnőttekre van szükségük, akik vezetik őket az úton. Nézzük, szülőként mire érdemes figyelnünk.
1. Nevezzük nevén az érzelmeket
A gyerekeknek tudniuk kell, hogyan ismerjék fel a saját érzéseiket. Segíthetünk azzal, ha megnevezzük az érzelmeiket – legalábbis annak alapján, amit gyanítunk, hogy éreznek.
Amikor a gyermekünk ideges, mert vesztett egy játékban, azt mondhatjuk: „Úgy tűnik, most nagyon dühösnek érzed magad, igaz?” Ha szomorúnak tűnik megkérdezhetjük tőle: „Csalódottnak érzed magad, hogy ma nem tudunk elmenni meglátogatni a nagymamát és a nagypapát?”
Az olyan szavak, mint a „dühös”, „feldúlt”, „szomorú” és „csalódótt”, mind hasznosak lehetnek az érzelmek kifejezésére. Ne felejtsd el azonban a pozitív érzelmekre vonatkozó szavakat sem, mint például „boldog”, „izgatott”, „vidám”.
2. Tanúsítsunk empátiát
Amikor a gyermek ideges – különösen, ha az érzelmei kissé drámainak tűnnek –, hajlamosak lehetünk arra, hogy lekicsinylően kezeljük az érzéseit. Az elutasító magatartás és megjegyzések azonban azt az üzenetet közvetítik gyermekünknek, hogy az, amit érez, nem helyénvaló.
Jobb módszer lehet az érzéseik érvényesítése és az empátia kimutatása – még akkor is, ha nem értjük, miért olyan idegesek. Ha a gyermekünk azért sír, mert azt mondtuk neki, hogy addig nem mehet a parkba, amíg ki nem takarítja ki a szobáját, mondjunk valami ilyesmit: „Én is dühösnek érzem magam, amikor nem csinálhatom azt, amit szeretnék. Néha nehéz tovább dolgozni, amikor nem akarok.”
Amikor gyermekünk látja, hogy megértjük őt, kevésbé lesz ráutalva arra, hogy viselkedésén keresztül mutassa meg, hogy mit érez, hisz azt tapasztalja, hogy átérezzük a helyzetét.
3. Mutassunk jó példát
A legjobb módja annak, hogy megtanítsuk gyermekünket az érzések megfelelő kimutatására, ha saját magunk is ennek megfelelően cselekszünk.
Használjunk érzelemkifejező szavakat mindennapi beszélgetéseinkben. Mondjunk olyan mondatokat, mint például: „Dühös vagyok, amikor azt látom, hogy a gyerekek gonoszak a játszótéren”, vagy „Boldognak érzem magam, amikor eljönnek a barátaink vacsorázni”.
A tanulmányok azt mutatják, hogy az érzelmileg intelligens szülők gyermekei nagyobb valószínűséggel válnak érzelmileg intelligenssé. Tegyük tehát szokásunkká, hogy egyértelműen a saját képességeink fejlesztésére összpontosítunk, hogy ebben is példakép lehessünk gyermekünk számára.
4. Fejlesszük a problémamegoldó képességüket
Az érzelmi intelligencia fejlesztése gyerekeknek nem csupán elmélet, hanem gyakorlat is: része a problémák megoldásának megtanulása. Az érzések nevén nevezése után itt az ideje, hogy azon is dolgozzunk, hogyan lehet magát a problémát megoldani.
Lehet, hogy gyermekünk dühös, amiért a testvére folyton megzavarja, miközben játszik. Segítsünk neki azonosítani legalább öt módszert, amellyel megoldhatja ezt a problémát. A megoldásoknak nem kell mindenáron jó ötleteknek lenniük. Kezdetben csak az ötletelés a cél.
Miután találtunk legalább öt lehetséges megoldást, segítsünk neki felmérni mindegyik előnyeit és hátrányait. Ezután bátorítsuk őt, hogy válassza a legjobb megoldást.
5. Tanítsunk egészséges megküzdési stratégiákat
Miután gyermekünk megértette a saját érzelmeit, meg kell tanulnia, hogyan kezelje őket. A kicsik számára bonyolult lehet megérteni, hogyan kell megnyugtatni, felvidítani saját magukat vagy szembenézni a félelmeikkel.
Tanítsunk neki konkrét készségeket. Hasznos lehet például, ha megtanulja, hogyan vegyen néhány mély lélegzetet, ha dühös, megnyugtatva ezáltal a saját testét. Egy gyerekbarát módszer lehet ennek megtanítására, ha azt mondjuk neki, hogy vegyen „buborékos levegőt”: az orrán keresztül lélegezzen be, és a száján keresztül fújja ki úgy, mintha buborékpálcán keresztül fújna.
Összeállíthatsz gyermekednek egy olyan „készletet” is, amely segít neki szabályozni az érzéseit. A színezők, a kedvenc mesekönyvek, a nyugtató zene és a kellemes illóolajak segíthetnek lecsillapítani érzékszerveit és érzelmeit. Szerezz be néhány új színezőt vagy mesekönyvet, hogy mindig kéznél legyenek.
Végül pedig engedjük meg a hibázás lehetőségét is: az érzelmi intelligencia fejlesztése gyerekeknek egy hosszas folyamat, tele buktatókkal. Amikor hibákat követ el, gondoljuk át, mit tehetettünk volna másként, és mit tehet a gyermekünk a jövőben a problémák megoldása érdekében. Adjunk útmutatást, ha szükséges, de törekedjünk arra, hogy felfedezze, képes önállóan és hatékonyan megoldani a problémákat. Folyamatos támogatással gyermekünk látványosan fejlődhet az érzelmi intelligencia területén, és hozzájuthat ahhoz a mentális erőhöz, amelyre szüksége lesz az életben.
További cikkeink
Munkatársainkkal együtt hiszünk abban, hogy miközben tovább örökítjük értékrendünket a következő generációnak, fel is kell készítenünk őket az új ismeretek befogadására és a saját képességeik kibontakoztatására. A szülőkkel és pedagógusokkal felelősen együttműködve, a közös jövőnket építjük, egy minőségi élet lehetőségét megteremtve gyermekeink számára.
Olvasás vagy a digitális játékok? Melyik a jobb választás a gyerekek számára?
gyermekegészségnevelés, fejlesztésszórakozásAz elektronikai játékok folyamatosan jelen vannak a gyerekek életében, és egyre több szülőnek kell eldöntenie, hogy mikor és mennyit használhatnak ők ezekből. Ezek hatása a gyerekekre és a közös minőségi...
Tovább9 tanító mese gyerekeknek: tanulságok a barátságról, a bátorságról és a felfedezésről
nevelés, fejlesztésszórakozásA gyerekeknek tanító mesék, segítenek abban, hogy a kicsik megértsék a nehézségeket, amelyekkel az életben találkozhatnak, és megtanulják, hogyan kell velük megbirkózni. A történetek tanítják őket, hogy a barátság segíthet...
TovábbBiztonságos internetezés gyerekeknek: ezekre érdemes figyelni szülőként, pedagógusként
nevelés, fejlesztésszórakozás„Mindennap több mint 175.000 gyerek megy fel az internetre életében először.” – írja az UNICEF, amelynek apropója az online térben történő, gyerekek elleni abúzusok visszaszorítása a biztonságos internet napja alkalmából....
TovábbFogmosás gyerekeknek: így tanítsd meg rá!
gyermekegészségnevelés, fejlesztésgyermekfogászatSzülőként folytonos küzdelmet kell vívnunk a gyermekeinkkel, ha a higiéniáról van szó. Elképzelhető például, hogy kifejezetten utál fésülködni, az ő esetében gondolkodhatunk egy rövidebb frizurában, amely kevesebb „karbantartást” igényel. Vagy,...
TovábbBetűvető munkafüzet
Betűvető munkafüzet - Tappancs első olvasókönyvéhez tartozó letölthető munkafüzet
Tappancs első olvasókönyvét keresse az óvodákban és az iskolákban.
Aktuális magazinjaink
Immár 20 éve készítünk izgalmas, szórakoztató magazinokat az 5-12 éves korosztály számára. Termékeink elsősorban a gyermekek szórakoztatását és fejlesztését segítik és egyaránt jól használhatóak mind családi körben, mind az oktatási intézményekben.
Lapozzon bele:
Graph-Art könyvajánló
Napjainkra a Graph-Art Magyarország piacvezető gyermekújság és könyvkiadójává vált: havonta az ismeretterjesztő, képességfejlesztő és szórakoztató kiadványokon túl 8 korosztályhoz igazított gyermekmagazint jelentetünk meg. Felelős kiadóként az alapötlettől a könyvtervezésen, szerkesztésen és az illusztráción át, egészen a tördelésig minden munkafolyamatot a saját munkatársainkkal végzünk el.
Karácsonyi emlékek a padláson
Meseszép festményekkel illusztrált oldalak, izgalmas és szívet melengető történetekkel
Ilyenek a dinoszauruszok
Látványos oldalakon érdekes tények
A II. világháború története
Csaták, fegyverek, hadmozdulatok...
Sellők birodalma
Szórakoztató, képességfejlesztő munkafüzet
Csúcsforgalom
Szórakoztató, képességfejlesztő munkafüzet
Csudajó fejtörők
Játékos feladatok, színezők, rajzolgatók, agytorna…
Ne higgy a szemednek!
Varázslatos világ, fantasztikus illúziók, bolondos látnivalók...
Még több könyv >>Ajánlott letöltések
Rejtvény
4. osztály, Készségfejlesztés, Logika, Rejtvény
Részletkérdés
2. osztály, Készségfejlesztés, Rejtvény
Cirkuszi céllövölde
2. osztály, Matematika, Műveletek 100-ig
Egészség
4. osztály, Környezetismeret, Testünk
Hóemberek
2. osztály, Készségfejlesztés, Különbségkeresők
Bohócfejek
2. osztály, Magyar, Nyelvtan, helyesírás
Környezetvédelem 2.
4. osztály, Környezetismeret, Ember és környezete
Intézménykereső
Országszerte több ezer óvodában és iskolában rendelhetőek meg a Graph-Art Lap- és Könyvkiadó Kft. magazinjai és aktuálisan forgalmazott könyvei. (A könyveket is annál a pedagógusnál lehet megrendelni, aki a Tappancs, a Tudorka, és a többi magazin rendeléseinek összeírásával foglalkozik.) Az értékesítés kizárólag tanintézményekben történik, és a terjesztési időszak szeptembertől júniusig (a tanév végéig) tart.
A kereséshez adja meg a települést és / vagy az irányítószámot:
További oldalaink
Kapcsolat
Ügyfélszolgálat:
E-mail cím: ugyfelszolgalat@graphart.hu
Telefonszám: +36-30-370-2790 (munkanapokon: 8–16 óráig)
Elérhetőségünk:
E-mail cím: graphart@graphart.hu
Postacím: Graph-Art Kft., 4001 Debrecen, Pf. 136
Telefonszám: +36-30-370-2790 (munkanapokon: 8–16 óráig)
4024 Debrecen, Rákóczi utca 49.
A weboldal üzemeltetője: "GRAPH-ART" Lap- és Könyvkiadó Korlátolt Felelősségű Társaság; Az üzemeltető székhelye: 4024 Debrecen, Rákóczi utca 49.; Az üzemeltető telefonos elérhetősége: +36 52 780 716; Az üzemeltető e-mail elérhetősége: graphart@graphart.hu; A weboldal üzemeltetőjét nyilvántartásba vevő hatóság: Hajdú-Bihar megyei Bíróság mint Cégbíróság; Cégjegyzékszám: 09 09 006462; Adószám: 11793746-2-09; A weblap üzemeltetője nem vesz igénybe tárhely szolgáltatót.
A honlapon található anyagok a Graph-Art Kft. kizárólagos tulajdonát képezik, (kivéve, ahol a szerzői jog jogosultja külön feltüntetésre kerül) azok felhasználása kizárólag a Felhasználási Feltételekben leírtak szerint engedélyezett. Egyéb kérdésekben kérjük, vegye figyelembe az idevonatkozó hatályos törvényt és rendeleteket, illetve forduljon hozzánk.