Friss információkAz aktuális helyzetre vonatkozó gyakori kérdések a magazinokkal és a kiadóval kapcsolatosan... Tovább >>

A szülők szerepe a gyerekek tanításában

A tanítás, a fontosnak tartott információk átadása nem csupán az óvoda és az iskola feladata. A családi történetek, illemszabályok, erkölcsi és lelki értékek átadása, a különböző gyakorlati, praktikus ismeretek átadása (főzés, barkácsolás, állatok tartása, vásárlás) elsősorban a szülők dolga. A szülők tanítják meg közlekedni a gyerekeket, s a szülők dolga az is, hogy bevezessék csemetéjüket az egészségmegőrzés, a barátságok kialakítása, a szexualitás, a felelősségvállalás és a társadalmi együttélés szabályainak betartására vonatkozó ismeretek világába. Mikor? Gyakran hivatkoznak arra, hogy nagyon kevés időt tölt együtt a család.

A gyerekek napirendjéről érdeklődve kiderül, hogy igen sok gyerek a fürdés után tv-t néz, míg el nem alszik. Sokan a szülők ágyában, mások saját szobájukban az esti, egyáltalán nem kisiskolásoknak való műsorokon merülnek álomba. Hétvégente, délelőtt és este szintén a televízió veszi át a gyermekmegőrzés szerepét. „Ha nem szól a tv, hisztizik” – mondja az egyik szülő. Úgy tűnik, egyre gyakrabban átadják a szülők a nevelés, tanítás lehetőségét a televíziónak. Ezzel egyben kizárják magukat abból a csodálatos élményből, amit a felcseperedő gyermekek nyiladozó értelmét figyelve szerezhetnek meg. Nagyobb baj, hogy a televízióval nem lehet beszélgetni. Az igazi tanuláshoz a szülő és a gyerek közötti párbeszéd szükséges. A tv pedig éppen ettől fosztja meg a családokat.

Beszélgetni lehet a reggeli mellett, útközben az iskola felé haladva vagy hazafelé, vacsora közben illetve lefekvés előtt. A közös étkezések is alkalmat adnak arra, hogy megbeszéljük, kivel mi történt egész nap, milyen érzései vannak vagy voltak napközben, milyen gondolatai támadtak. A vacsora után akár órákig elüldögélhetünk, miközben megbeszélünk egy-egy problémát. Így alakul ki az összetartozás élménye, és az a tudás, hogy a család többi tagjának is fontos, hogy mi történt velem egész nap. Ha a vacsorát az esti műsorokhoz igazítják, félbeszakad vagy el sem kezdődik a beszélgetés, hiszen még a gyerekek is sietve esznek, hogy elérjék az esti programot. A tv-t néző gyerekek ahelyett, hogy a szülők értékrendjét sajátítanák el a párbeszéd során, a médiasztárok felszínes, mondvacsinált, a gyerekek számára még érthetetlen balhéit és torz értékrendjét figyelik. Félő, hogy nem a szülők lesznek a követendő modellek.

Sok kultúrában a lefekvés előtti időszakot tekintik a tanításra legalkalmasabbnak. A törzsi kultúrák anyái esténként ölbe veszik gyermekeiket a tűznél, és altatódalokat énekelnek nekik. Amikor pedig a férfiak hazatérnek a vadászatból, összegyűjtik a gyerekeket az esti tábortűznél, és történelmükről mesélnek nekik. Így aztán megnyugszanak, biztonságban érzik magukat, és a régi időkről álmodnak.

Modern világunkban ugyanezek a praktikák a legalkalmasabbak a nyugodt alvás kialakítására, de a tanításra is. A lefekvéskor minden gyerek, akit nem kábít el a televízió, kapkod a mese, a beszélgetés, az éneklés után, hiszen ezzel is húzhatják egy kicsit az elalvás idejét. Amikor mesélünk vagy felolvasunk nekik, beindul a fantáziájuk, és záporoznak a kérdések. Sok mindent kérdeznek, kutatják a dolgok miértjét. Néha nem is sikerül mindenre válaszolni. Ilyenkor megbeszélhetjük, hogy holnap délután vagy este utánanézünk a lexikonban vagy az interneten. De talán nem is a pontos tárgyi ismeret, sokkal inkább a saját értékrendünk közvetítése a fontos ezekben a beszélgetésekben.

Minden perc, amit a szülő a gyerekeivel tölt, alkalom lehet a tanításra, hiszen ilyenkor kölcsönösen kicseréljük gondolatainkat, beszámolunk érzéseinkről, tapasztalatainkról, vágyainkról, terveinkről és emlékeinkről. Ezek a percek a későbbi helytállás szempontjából a legértékesebb tudást közvetítik számukra.

Kálmán Marianna

klinikai gyermek-szakpszichológus

Megosztás: Facebook Twitter Viber

További cikkeink

Munkatársainkkal együtt hiszünk abban, hogy miközben tovább örökítjük értékrendünket a következő generációnak, fel is kell készítenünk őket az új ismeretek befogadására és a saját képességeik kibontakoztatására. A szülőkkel és pedagógusokkal felelősen együttműködve, a közös jövőnket építjük, egy minőségi élet lehetőségét megteremtve gyermekeink számára.

Még több cikk >>

Aktuális magazinjaink

Immár 20 éve készítünk izgalmas, szórakoztató magazinokat az 5-12 éves korosztály számára. Büszkék vagyunk arra, hogy hónapról-hónapra mosolyt tudunk csalni a gyermekek arcára színes, élményt nyújtó magazinjainkkal. Termékeink elsősorban a gyermekek szórakoztatását és fejlesztését segítik és egyaránt jól használhatóak mind családi körben, mind az oktatási intézményekben.

Lapozzon bele:

3-5 éveseknek

4-6 éveseknek

4-7 éveseknek

1. osztályosoknak

2. osztályosoknak

3. osztályosoknak

4. osztályosoknak

Intézménykereső

Országszerte több ezer óvodában és iskolában rendelhetőek meg a Graph-Art Lap- és Könyvkiadó Kft. magazinjai és aktuálisan forgalmazott könyvei. (A könyveket is annál a pedagógusnál lehet megrendelni, aki a Tappancs, a Tudorka, és a többi magazin rendeléseinek összeírásával foglalkozik.) Az értékesítés kizárólag tanintézményekben történik, és a terjesztési időszak szeptembertől júniusig (a tanév végéig) tart.

A kereséshez adja meg a települést és / vagy az irányítószámot:

Graph-Art könyvajánló

Napjainkra a Graph-Art Magyarország piacvezető gyermekújság és könyvkiadójává vált: havonta az ismeretterjesztő, képességfejlesztő és szórakoztató kiadványokon túl 8 korosztályhoz igazított gyermekmagazint jelentetünk meg. Felelős kiadóként az alapötlettől a könyvtervezésen, szerkesztésen és az illusztráción át, egészen a tördelésig minden munkafolyamatot a saját munkatársainkkal végzünk el.

Gyorsfalatok vendégeknek

Gyorsfalatok vendégeknek

78 gyors és egyszerű recept!

Kutyagazdik nagy könyve

Kutyagazdik nagy könyve

Minden ami kedvenc négylábúinkkal kapcsolatos!

Minden napra egy vicc

Minden napra egy vicc

Jöhet egy kis móka és kacagás?

Húsvéti kifestő

Húsvéti kifestő

Verses kifestők, pontösszekötők, különbségkeresők..

Ballagók emlékkönyve

Ballagók emlékkönyve

Az óvodából elballagó gyermekeket közkedvelt emlékkönyve

Kiskobak – Tavaszi zsongás

Kiskobak – Tavaszi zsongás

Képességszint felmérő, fejlesztő foglalkoztató óvodásoknak

Kutyák és macskák – színező

Kutyák és macskák – színező

Színezd ki kedvenceidet!

Még több könyv >>

Ajánlott letöltések

Utazás

3. osztály, Matematika, Mérések, geometria

Labirintus

1. osztály, Készségfejlesztés, Labirintus

Különbségkereső

1. osztály, Készségfejlesztés, Különbségkeresők

Rész, egész

3. osztály, Készségfejlesztés, Rejtvény

Autóverseny

1. osztály, Matematika, Számok 20-ig

J vagy ly?

4. osztály, Magyar, Nyelvtan, helyesírás

Számolj és színezz!

3. osztály, Matematika, Műveletek 1000-ig

Még több letöltés >>

További oldalaink

Kapcsolat

Ügyfélszolgálat:
E-mail cím: ugyfelszolgalat@graphart.hu
Telefonszám: +36-30-370-2790 (munkanapokon: 8–16 óráig)

Elérhetőségünk:
E-mail cím: graphart@graphart.hu
Postacím: Graph-Art Kft., 4001 Debrecen, Pf. 582
Telefonszám: +36-30-370-2790 (munkanapokon: 8–16 óráig)
4027 Debrecen, Böszörményi út 6.

Copyright 2021. Graph-Art Lap- és Könyvkiadó Kft. - Adatkezelési tájékoztató

A weboldal üzemeltetője: "GRAPH-ART" Lap- és Könyvkiadó Korlátolt Felelősségű Társaság; Az üzemeltető székhelye: 4027 Debrecen, Böszörményi út 6.; Az üzemeltető telefonos elérhetősége: +36 52 521 360; Az üzemeltető e-mail elérhetősége: graphart@graphart.hu; A weboldal üzemeltetőjét nyilvántartásba vevő hatóság: Hajdú-Bihar megyei Bíróság mint Cégbíróság; Cégjegyzékszám: 09 09 006462; Adószám: 11793746-2-09; A weblap üzemeltetője nem vesz igénybe tárhely szolgáltatót.

A honlapon található anyagok a Graph-Art Kft. kizárólagos tulajdonát képezik, (kivéve, ahol a szerzői jog jogosultja külön feltüntetésre kerül) azok felhasználása kizárólag a Felhasználási Feltételekben leírtak szerint engedélyezett. Egyéb kérdésekben kérjük, vegye figyelembe az idevonatkozó hatályos törvényt és rendeleteket, illetve forduljon hozzánk.