Friss információkMi lesz a magazinokkal, a nyereményekkel és a tanulmányi versenyekkel? Kérdések és válaszok... Részletek >>

A szülők szerepe a gyerekek tanításában

A tanítás, a fontosnak tartott információk átadása nem csupán az óvoda és az iskola feladata. A családi történetek, illemszabályok, erkölcsi és lelki értékek átadása, a különböző gyakorlati, praktikus ismeretek átadása (főzés, barkácsolás, állatok tartása, vásárlás) elsősorban a szülők dolga. A szülők tanítják meg közlekedni a gyerekeket, s a szülők dolga az is, hogy bevezessék csemetéjüket az egészségmegőrzés, a barátságok kialakítása, a szexualitás, a felelősségvállalás és a társadalmi együttélés szabályainak betartására vonatkozó ismeretek világába. Mikor? Gyakran hivatkoznak arra, hogy nagyon kevés időt tölt együtt a család.

A gyerekek napirendjéről érdeklődve kiderül, hogy igen sok gyerek a fürdés után tv-t néz, míg el nem alszik. Sokan a szülők ágyában, mások saját szobájukban az esti, egyáltalán nem kisiskolásoknak való műsorokon merülnek álomba. Hétvégente, délelőtt és este szintén a televízió veszi át a gyermekmegőrzés szerepét. „Ha nem szól a tv, hisztizik” – mondja az egyik szülő. Úgy tűnik, egyre gyakrabban átadják a szülők a nevelés, tanítás lehetőségét a televíziónak. Ezzel egyben kizárják magukat abból a csodálatos élményből, amit a felcseperedő gyermekek nyiladozó értelmét figyelve szerezhetnek meg. Nagyobb baj, hogy a televízióval nem lehet beszélgetni. Az igazi tanuláshoz a szülő és a gyerek közötti párbeszéd szükséges. A tv pedig éppen ettől fosztja meg a családokat.

Beszélgetni lehet a reggeli mellett, útközben az iskola felé haladva vagy hazafelé, vacsora közben illetve lefekvés előtt. A közös étkezések is alkalmat adnak arra, hogy megbeszéljük, kivel mi történt egész nap, milyen érzései vannak vagy voltak napközben, milyen gondolatai támadtak. A vacsora után akár órákig elüldögélhetünk, miközben megbeszélünk egy-egy problémát. Így alakul ki az összetartozás élménye, és az a tudás, hogy a család többi tagjának is fontos, hogy mi történt velem egész nap. Ha a vacsorát az esti műsorokhoz igazítják, félbeszakad vagy el sem kezdődik a beszélgetés, hiszen még a gyerekek is sietve esznek, hogy elérjék az esti programot. A tv-t néző gyerekek ahelyett, hogy a szülők értékrendjét sajátítanák el a párbeszéd során, a médiasztárok felszínes, mondvacsinált, a gyerekek számára még érthetetlen balhéit és torz értékrendjét figyelik. Félő, hogy nem a szülők lesznek a követendő modellek.

Sok kultúrában a lefekvés előtti időszakot tekintik a tanításra legalkalmasabbnak. A törzsi kultúrák anyái esténként ölbe veszik gyermekeiket a tűznél, és altatódalokat énekelnek nekik. Amikor pedig a férfiak hazatérnek a vadászatból, összegyűjtik a gyerekeket az esti tábortűznél, és történelmükről mesélnek nekik. Így aztán megnyugszanak, biztonságban érzik magukat, és a régi időkről álmodnak.

Modern világunkban ugyanezek a praktikák a legalkalmasabbak a nyugodt alvás kialakítására, de a tanításra is. A lefekvéskor minden gyerek, akit nem kábít el a televízió, kapkod a mese, a beszélgetés, az éneklés után, hiszen ezzel is húzhatják egy kicsit az elalvás idejét. Amikor mesélünk vagy felolvasunk nekik, beindul a fantáziájuk, és záporoznak a kérdések. Sok mindent kérdeznek, kutatják a dolgok miértjét. Néha nem is sikerül mindenre válaszolni. Ilyenkor megbeszélhetjük, hogy holnap délután vagy este utánanézünk a lexikonban vagy az interneten. De talán nem is a pontos tárgyi ismeret, sokkal inkább a saját értékrendünk közvetítése a fontos ezekben a beszélgetésekben.

Minden perc, amit a szülő a gyerekeivel tölt, alkalom lehet a tanításra, hiszen ilyenkor kölcsönösen kicseréljük gondolatainkat, beszámolunk érzéseinkről, tapasztalatainkról, vágyainkról, terveinkről és emlékeinkről. Ezek a percek a későbbi helytállás szempontjából a legértékesebb tudást közvetítik számukra.

Kálmán Marianna

klinikai gyermek-szakpszichológus

Megosztás: Facebook Twitter Viber

További cikkeink

Munkatársainkkal együtt hiszünk abban, hogy miközben tovább örökítjük értékrendünket a következő generációnak, fel is kell készítenünk őket az új ismeretek befogadására és a saját képességeik kibontakoztatására. A szülőkkel és pedagógusokkal felelősen együttműködve, a közös jövőnket építjük, egy minőségi élet lehetőségét megteremtve gyermekeink számára.

Még több cikk >>

Aktuális magazinjaink

Immár 20 éve készítünk izgalmas, szórakoztató magazinokat az 5-12 éves korosztály számára. Büszkék vagyunk arra, hogy hónapról-hónapra mosolyt tudunk csalni a gyermekek arcára színes, élményt nyújtó magazinjainkkal. Termékeink elsősorban a gyermekek szórakoztatását és fejlesztését segítik és egyaránt jól használhatóak mind családi körben, mind az oktatási intézményekben.

Lapozzon bele:

3-5 éveseknek

4-6 éveseknek

4-7 éveseknek

4-7 éveseknek

1. osztályosoknak

2. osztályosoknak

3. osztályosoknak

4. osztályosoknak

Hol lehet megrendelni? - Intézménykereső

Országszerte több ezer óvodában és iskolában rendelhetőek meg a Graph-Art Lap- és Könyvkiadó Kft. magazinjai és aktuálisan forgalmazott könyvei. (A könyveket is annál a pedagógusnál lehet megrendelni, aki a Tappancs, a Tudorka, és a többi magazin rendeléseinek összeírásával foglalkozik.) Az értékesítés kizárólag tanintézményekben történik, és a terjesztési időszak szeptembertől júniusig (a tanév végéig) tart.

A kereséshez adja meg a települést és / vagy az irányítószámot:

Graph-Art könyvajánló

Napjainkra a Graph-Art Magyarország piacvezető gyermekújság és könyvkiadójává vált: havonta az ismeretterjesztő, képességfejlesztő és szórakoztató kiadványokon túl 8 korosztályhoz igazított gyermekmagazint jelentetünk meg. Felelős kiadóként az alapötlettől a könyvtervezésen, szerkesztésen és az illusztráción át, egészen a tördelésig minden munkafolyamatot a saját munkatársainkkal végzünk el.

Legszebb magyar népmesék

Legszebb magyar népmesék

A népmesekincsünk legszebb gyöngyszemeit összegyűjtő kötet a kis olvasók könyvtárát gazdagítja és megismertetik a „jótett helyébe jót várj” erkölcsi parancsát is.

Földünk titkai - AVTK 6.

Földünk titkai - AVTK 6.

Milyen örökséget kaptunk és milyet hagyunk magunk után? Hogyan óvhatjuk környezetünket?

Anyukámnak készítettem

Anyukámnak készítettem

Itt a jó alkalom! Készíts ajándékot kiadványunk segítségével!

Papírvarázs - Hercegnők

Papírvarázs - Hercegnők

A gyerekek képzelete szárnyra kel, amikor a kiadvány oldalaiból hercegnő válik.

Papírvarázs - Robotok

Papírvarázs - Robotok

A gyerekek képzelete szárnyra kel, amikor a kiadvány oldalaiból robot válik.

Irkafirka füzet

Irkafirka füzet

Jöhet egy kis hajtogatás, színezés, játékok, fejtörők és még néhány irkafirka? Jó móka lesz!

Gamervilág

Gamervilág

Ne habozz, vedd kezedbe a kézikönyvet, és merülj el a gamerek világában!

Még több könyv >>

Ajánlott letöltések

Sport

2. osztály, Magyar, Olvasás, szövegértés, Nyelvtan, helyesírás

Szavak és mondatok

3. osztály, Magyar, Nyelvtan, helyesírás

Írásbeli szorzás

4. osztály, Matematika, Műveletek 10000-ig

Szóforgató

2. osztály, Készségfejlesztés, Rejtvény

A tóparton

2. osztály, Készségfejlesztés, Labirintus

Szarka néni boltja

1. osztály, Készségfejlesztés, Különbségkeresők

Szókirakó

1. osztály, Magyar, Írás, helyesírás

Még több letöltés >>

További oldalaink

Kapcsolat

Ügyfélszolgálat:
E-mail cím: ugyfelszolgalat@graphart.hu
Telefonszám: +36-52-521-363 (munkanapokon: 8–16 óráig)

Elérhetőségünk:
E-mail cím: graphart@graphart.hu
Postacím: Graph-Art Kft., 4001 Debrecen, Pf. 582
Telefonszám: +36-52-521-360 (munkanapokon: 8–16 óráig)
4027 Debrecen, Böszörményi út 6.

Copyright 2020. Graph-Art Lap- és Könyvkiadó Kft.

A weboldal üzemeltetője: "GRAPH-ART" Lap- és Könyvkiadó Korlátolt Felelősségű Társaság; Az üzemeltető székhelye: 4027 Debrecen, Böszörményi út 6.; Az üzemeltető telefonos elérhetősége: +36 52 521 360; Az üzemeltető e-mail elérhetősége: graphart@graphart.hu; A weboldal üzemeltetőjét nyilvántartásba vevő hatóság: Hajdú-Bihar megyei Bíróság mint Cégbíróság; Cégjegyzékszám: 09 09 006462; Adószám: 11793746-2-09; A weblap üzemeltetője nem vesz igénybe tárhely szolgáltatót.

A honlapon található anyagok a Graph-Art Kft. kizárólagos tulajdonát képezik, (kivéve, ahol a szerzői jog jogosultja külön feltüntetésre kerül) azok felhasználása kizárólag a Felhasználási Feltételekben leírtak szerint engedélyezett. Egyéb kérdésekben kérjük, vegye figyelembe az idevonatkozó hatályos törvényt és rendeleteket, illetve forduljon hozzánk.